“Tegelikult tuleb üürimise käigus tekkinud mured lahendada tervikuna, võttes arvesse kogu protsessi algusest lõpuni. Selleks on vaja oma kogemusest pidevalt õppida ja kohaneda turu muutustega,” selgitab turvalise üürimise platvormi Rendin tegevjuht Alain Aun.
Üürileping üksi ei kaitse probleemide eest
Aun jätkab oma mõtte avamist, et kogu probleemi tuleks käsitleda tervikuna. “Inimestel on sageli ekslik arvamus, et üürileandja-üürniku suhte kindlustamiseks piisab sellest, kui üks asi õigesti teha. Hea näide sellest on üürileping. Paljud usuvad, et leping kaitseb neid, kui midagi viltu läheb,” ütleb Aun.
“See pole iseenesest vale – üürileping on oluline osa tervikust, mis tagab üürimisel osapoolte turvalisuse. Siiski on turvalise ja muretu üürikogemuse tagamine sellest veidi keerulisem. Üürimisel on palju erinevaid etappe, kus osapooled eksida võivad,” lisab ta.
Auni sõnul peab süsteemi toimimiseks olema läbimõeldud ja korrektselt ellu viidud iga üürimisega seotud samm. Teisisõnu, üürilepingu kõrval tuleb luubi alla võtta ka üürniku taustakontroll, eluruumi üleandmise akt, makseprotsess ja palju muud.
“Võtame taas näiteks üürilepingu. Kui midagi juhtub, siis on lepingus lihtsalt kirjas, millistes tingimustes pooled omavahel kokku leppisid. See ei ütle midagi võimalike kahjude või üüripinna seisukorra kohta üürilepingu sõlmimisel ega anna reaalseid juhiseid probleemide lahendamiseks,” selgitab Aun.
Vaidlusi aitab lahendada eluruumi üleandmise akt
Auni hinnangul on eluruumi üleandmise akti tegemata jätmine üks suurimaid vigu, mis üürimisel tehakse. “Praktikas näeme alatasa ka seda, et üleandmise akt on küll tehtud, kuid täidetud väga puuduliku infoga (ilma piltide ja kirjeldusteta) või kasutades maakleri tehtud reklaampilte. Üürileandjad loodavad tihti enda mälule ning arvavad, et nad mäletavad hiljem täpselt, milline oli üüripinna seisukord üürniku sissekolimisel. Tegelikult see nii ei ole,” lisab ta.
“Meie õigustiimi laual oli hiljuti sarnane juhtum, kus üürileandja leidis pärast lepingu lõpetamist üüripinnalt puudusi ning nõudis üürnikult nende eest hüvitist. Üleandmise ja lõpetamise akti pilte võrreldes nägime, et tegelikult olid kahjustused seal juba enne üürniku sissekolimist ning üürileandja nõue on alusetu,” kirjeldab ta.
“Just seetõttu on äärmiselt oluline, et üüripinna seisukord sisse ja välja kolimise hetkel oleks dokumenteeritud võimalikult detailselt. Vastasel juhul on praktiliselt võimatu selgeks teha, kas puudused tekkisid üürniku tegevuse tagajärjel või mitte ning kes nende eest vastutab. Niimoodi võib üürnik sattuda alusetu süüdistamise küüsi või üürileandja jääda ilma kahju hüvitamisest,” rõhutab Aun.
Näide levinud eluruumi üleandmise-vastuvõtmise aktist, mis ei sisalda piisavalt infot.
Õpi üks kord ja aita teisi
“Rendin platvormiga on täna liitunud juba kümneid tuhandeid üürileandjaid ja üürnikke. See võimaldab meil kiiresti kohaneda keeruliste üürituru probleemidega ning õppida neid lahendama. Ja seda pidevalt läbi aja,” ütleb Aun. Ta toob välja, et nii Venemaa sissetungist Ukrainasse vallandunud põgenikekriis kui ka COVID-pandeemia olid head näited sellest, kuidas nende kiire kohanemisvõime ja riskijuhtimine aitas platvormi kasutajaid.
“2022. aastal pärast sõja algust soovisid paljud üürileandjad Ukraina põgenikele peavarju pakkuda. Olukord turul oli aga väga ebaselge. Keegi ei teadnud, milline on nende inimeste õiguslik staatus, milliseid formaalsusi on vaja täita, et nad saaksid üüripinnal elada jne. Iga üürileandja pidi need asjad endale ise selgeks tegema,” kirjeldab ta.
“Rendini meeskond õppis selle ühe korra ära ning nõustas nende teadmiste põhjal ka kõiki meie üürileandjaid. Lisaks saime aidata ka Ukraina üürnikke ja selgitada, mida nad peavad edasi tegema, milliseid dokumente hankima, kuhu selleks pöörduda jne,” räägib Aun.
Üürituru muutustega on vaja kohaneda
Aun lisab, et kuigi eelmine oli äärmuslik näide, siis saavad nad tegelikult sarnaseid väikseid õppetunde iga nädal, kui mitte lausa iga päev. “Sellest annab märku inimeste üürikäitumine, mida nad otsivad, milliseid küsimusi nad meile esitavad ja mis on nende suurimad murekohad. Me jagame seda teavet oma üürileandjatega ja anname neile nõu üürituru muutustega kohanemiseks,” täpsustab Rendini tegevjuht.
Samuti toob Aun välja, et õppimine on olnud äärmiselt kasulik ka lepingutüüpide vaatest. “Rendin tuli turule kaks päeva pärast seda, kui seoses koroonapandeemiaga kuulutati riigis välja eriolukord. Sel ajal nägime, kuidas tähtajalisi lepinguid sooviti ennetähtaegselt üles öelda ning tahtjate seas oli nii üürileandjaid kui ka üürnikke. Seepärast tegime otsuse Rendini pakutavad üürilepingud ümber muuta. Saime aru, et tähtajatu üürileping võimaldab muutlikele olukordadele kiiremini reageerida,” selgitab ta.
Iga üürileandja vajab kaitset, mis päriselt aitab
Üüriekspert märgib, et üürileandjad alahindavad sageli väikeste nüansside tähtsust ning eeldavad, et neil nagunii üürimisel probleeme ei teki. “Näiteks võib paljudele üleandmise akti koostamine või üürniku tausta kontrollimine tunduda esialgu tüütu ja ebavajalik. Näeme ka seda, kuidas üürileandjad pigistavad silma kinni, kui saavad meie taustakontrolli kaudu teada, et kandidaadil on maksehäired,” ütleb Aun.
“Sel juhul vormistatakse leping näiteks väljaspool Rendin keskkonda ning küsitakse oma turvatunde suurendamiseks huviliselt kahe või kolme kuu summas tagatisraha. Paljudel juhtudel lõppevad sellised üürisuhted üürileandja jaoks suure rahalise kaotusega, mida oleks saanud kerge vaevaga ära hoida,” kirjeldab Aun ja lisab, et Rendinis on taustakontrolli läbimise nõue kehtestatud põhjusega.
Turvaline üürileping Rendinist
Auni sõnul aitavad põhjalik üleandmise akt, korralik üürileping ja üürniku taustakontroll vältida juba väga paljusid probleeme. Kõiki neid tööriistu Rendin platvorm ka pakub. “Üürileandja ei pea ise välja mõtlema, kuidas üürimisega seotud dokumente koostada ega muretsema, kas need on korrektselt ja õiguspäraselt vormistatud. Rendini kasutajad saavad selleks kasutada meie juristide koostatud dokumendipõhjasid ja täitma lihtsalt näidatud väljad,” toob üüriekspert näite.
“Rendini teenuse teeb eriliseks see, et me võtame vastutuse oma lubaduste eest ning seda hindavad kõige enam ka meie üürileandjad. Täna lubavad mitmed ettevõtted turvalist ja muretut üürikogemust. Rendin on aga ainus, kes hüvitab probleemide korral üürileandjale võlad või kahjud ning aitab raha väljamaksmise kõrval ka reaalselt nende probleeme lahendada. Meie eesmärk on pakkuda oma klientidele terviklikku lahendust, mis hõlmab kõike alates juriidiliselt korrektsetest dokumentidest kuni poolte nõustamise ja lepitamiseni,” selgitab Aun.