Avaldamise kuupäev 05.10.2023
Selle artikli sisu võib olla aegunud!
[object Object]

Lumi Kodudel on 5 aastat üürikogemust.

Rendiniga on nad üürikahjude näol kokku hoidnud 42 300 eurot.

Kui keskmisel üürileandjal on üks üürikorter, mis on saadud kas pärandvarana või alles jäetud pärast uue kodu ostmist, siis Eesti üheks suurimaks üürileandjaks võib nimetada ligi 500 korteriga Lumi Kodusid. Millised on olnud nende kogemused üürileandjana ja kokkupuuted probleemsete üürnikega?

Kinnisvara investeeringutega tegeleval Lumi Capitalil on portfellis mitmed üürimajad üle Baltikumi: kolm Tallinnas, üks Vilniuses ja kaks Riias. Esimene elukondlik üürimaja valmis 2019. aastal Põhja-Tallinnas Manufaktuuri kvartalis, mis pani aluse Lumi Kodudele.

Lumi Capitali ärijuht Reeli Simson tutvustab, et Lumi Kodud loodi eesmärgiga pakkuda mõnusat elukeskkonda, mille üheks osaks on lihtne ja läbipaistev üürimisprotsess.

“Üürnike seas kindlat profiili ei ole välja kujunenud. Elustiililt on nad võrdlemisi erinevad inimesed – kõigil on käsil mingi oma eluetapp. Nende seas on nii perekondi ja paare kui ka üksikuid inimesi, kohalikke ja välismaalasi, vanemat ja nooremat generatsiooni,” kirjeldab Simson üüriliste mitmekesisust.

Järgnevas loos räägib Lumi Kodude esindaja headest otsustest, mis on nendele üürileandjana kasuks tulnud, jagab kogemuspõhiseid üürinõuandeid ning lahkab üürnikega seotud probleeme, mida Rendin on aidanud lahendada.


Head otsused välja üürimisel

“Meie üürikorterid on sisustamata ja neutraalse siseviimistlusega. Olemas on kohtkindel mööbel nagu köök ja vannituba, garderoobilahendused ning suurem kodutehnika,” ütleb Reeli Simson ja lisab, et mõeldes senisele kogemusele, siis oli see kindlasti mõistlik otsus. “Vähem muretsemist ja probleeme seoses väiksema mööbliga.” 

“Kuna me pakume üürnikule Rendini kaudu tagatisrahata üürimise võimalust, siis selle asemel saab inimene hoopis osta midagi koduks vajalikku,” selgitab Simson. “Näeme seda kindlasti lisaväärtusena.”

Lumi Kodude esimesed majad on nüüdseks saanud viis aastat kasutust. Simson hindab nende seisukorda väga heaks. “Üürnikke on ju üksjagu vahetunud, ent isegi esimesi loomulikke kulumisjälgi on silmaga raske leida,” hindab Simson. Ta on veendnud, et selle taga on kvaliteetne toodang ja materjalid, mis muudavad üürikodude lahendused vastupidavaks ja kestvaks.

Foto: Lumi Kodud

Probleemid nagu igal üürileandjal

Küsimuse peale, milline on olnud ettevõtte kogemus seoses probleemsete üürnikega, kes ei maksa arveid või põhjustavad varakahju, vastab Reeli Simson kergendusega: “Võttes arvesse üürikorterite mahtu, siis on meil vähe tõeliselt suuri probleeme olnud, mõned üksikud. Väiksemaid asju tuleb ikka ja tihedamini ette.”

“Eks meie üürileandjana oleme kokku puutunud kõige sellega, mida teisedki samas rollis olijad on kogenud või mõne sõbra-tuttava pealt näinud. Erinevad nägemused koristamise suhtes, võlgnevused ja varakahju,” loetleb ta.

Põhjalik koristamine välja kolimise eel

Loetelu jätkuks toob Simson ühe tavalise näite – põhjalik lõppkoristus vahetult enne lahkumist. “Meil on lepingu vahendusel iga üürnikuga kokkulepe, et üürisuhte lõppemise eel vaatame korteri üle enne lõplikku tagastamist. Vajadusel anname üürnikule täiendavad juhised, mida tuleks veel teha enne välja kolimist. Nii saame olla kindlad, et mõlemad osapooled on kursis võimalike puudustega ja korter on üle andmise ajaks korras. Soovi korral saab üürnik meie käest tellida koristamise ja remonditööd,” selgitab ta.

Seejuures jääb osadele üürnikele arusaamatuks, miks koristusteenus või remonditööd nii palju maksavad. “Kui seda teha ise oma vahenditega, siis tundub nagu see oleks tasuta. Professionaalse koristamise või siseviimiistluse puhul makstakse kvaliteetse töö, töötaja aja ja vahendite eest. Üürnikule jääb alles isiklik aeg, mida kasvõi kolimisega seotud asjaajamiseks kasutada,” avab Lumi Kodude esindaja otsuse tagamaad.

Üürnike võlgnevused ja varakahjud

Kui liikuda tõsisemate teemade juurde, siis Reeli Simson tõdeb, et on nendelgi olnud juhtumeid, kus inimene jääb üüri- ja kommunaalmaksetega võlgu. “Kurvemad olukorrad on need, kui lisaks võlgnevusele selgub üürniku välja kolimisel, et tekitatud on ka varakahju.”

“Muidugi me arvestame loomuliku kulumisega, mis tekib pikema aja vältel korteris elades, ent varakahju on selgelt midagi muud. Selle puhul näeb, et üürikodu ei ole hoitud – hoolimatusest või pahatahtlikult on põhjustatud materiaalset kahju,” lisab ta. “Kui uksest on ikka rusikaga läbi löödud või seinad lastud lastel täis joonistada, siis seda ei saa pidada normaalseks kulumiseks.”

Võlglastega on meil pigem selline kogemus, et nad hakkavad ikkagi peaaegu kohe võlgu jääma. Neid näiteid on vähe, kuidas eeskujuliku maksekäitumisega inimesest võlglane saab. Kõigil on omad mingid põhjused, aga meie oleme ikkagi sunnitud need suhted esimesel võimalusel lõpetama.

Kui uksest on rusikaga läbi löödud, siis seda ei saa pidada loomulikuks kulumiseks. – Reeli, Lumi Capital

Konkreetne juhtum: üle 5000 euro üürikahju

Kogemuse ilmestamiseks avaldab Lumi Kodude esindaja ühe konkreetse juhtumi, kus nende üürimajas elanud üürnikul tekkis võlgnevus juba esimestel kuudel pärast sissekolimist. Korteris elas perekond, kel oli mitu lasteaia- ja algkooliealist last.

Seoses võlgnevusega öeldi leping erakorraliselt üles, mille järel ilmes uus takistus – probleem korteri tagasi saamisega. “Üürnik esitas mitmeid põhjendusi, miks ta ei saa välja kolida. Kord ütles, et tal ei ole perega kuskile minna. Hiljem teatas, et ei saa kuskilt kolimisautot,” räägib Reeli Simson.

Valduse üleandmine-vastuvõtmine venis mitu nädalat, pärast mida selgus, et korter on jäetud täiesti koristamata. Vähe sellest, seintelt võis leida rohkelt kritseldusi ja joonistusi, lisaks olid seina kinnitatud riiulid maha võetud. Samuti oli ühe seina sees auk. Muuhulgas oli ka tualetipoti prill-laud lõhutud.

Kahjustused üürikorteris

“Kokkuvõttes tuvastasime ridamisi igasuguseid kahjustusi, mille tõttu pidime hiljem remondi tegema. Korter oli väga-väga must, mis nõudis põhjalikku koristustööd. Õnneks vannituba oli hõlpsasti puhastatav tänu plaatidele,” kirjeldab Simson. “Selge oli see, et üürniku heaperemehelik käitumine oleks võinud kõike seda ära hoida. Üürikodu oli pikalt koristamata ja nukras seisus.”

Kuigi üürnik osutus lõpuks koostööaltiks ja vabastas üüripinna, siis vastutust üüri- ja kommunaalmaksete võlgnevuse ning varakahju tekitamise eest ei võtnud. Kui Rendini õigusosakond võttis juhtumi üle, siis anti üürnikule täiendav tähtaeg üürikahju hüvitamiseks, mis jäi positiivse vastukajata.

Pärast kahjuavalduse tegemist, tõendite esitamist (ja analüüsimist) ning suhtlust mõlema üürilepingu osapoolega, hüvitas Rendin Lumi Kodudele enam kui 5000 euro suuruse üürikahju.

Lumi Kodude juhtumi näitel: Rendini kaitse vs tagatisraha

Rendin

Tagatisraha

Üüri- ja kommunaalkulude hüvitamine

2800 €

745 €

Varakahju hüvitamine

2370 €

0 €

Üürileandja rahaline kahju

0 €

4425 €

Kuidas peaks üürileandja üüriprobleemide korral käituma?

“Üüriprobleemide tekkel ei saa me üle ega ümber omavahelisest suhtlusest. Ükskõik mis on juhtunud, tahtlikult või tahtmatult, sellest tuleb rääkida. Meie kui üürileandja soov on ju leida lahendus: pääseda ise nii väikeste kahjudega kui võimalik ja võimaldada seda ka üürnikule,” kommenteerib Lumi Kodude esindaja.

Ta teab, et kindlasti ei ole mõtet hoida maksevõimetut inimest lepinguga kinni. Kui tulevad esimesed ohusignaalid võlgnevusest, siis tuleb järgida seadust ja teha sammud üürilepingu ülesütlemiseks. “Seejuures peaks üürileandja olema väga konkreetne ja võimeline asju selgitama, mille alusel ja mis tingimustel ta üürisuhte lõpetab.”

Esmalt on oluline saada üürnik korterist välja kolima. Vastasel juhul, mida aeg edasi, seda suuremaks kasvab üüri- ja kõrvalkulude võlg, mida võib olla raske või üldse võimatu tagasi saada,” räägib Simson.

Mis on probleemide puhul kõige keerukam nüanss? “Kindlasti see suhtluse pool. Olgugi, et julgustame alati oma üürnike murede korral meie poole pöörduma, siis vahel inimestel on sees häbitunne ja nad väldivad kontakti,” tõdeb Simson. “Näiteks siis, kui nad ise ei näe head lahendust olukorrale või neil pole kuskile minna.”

Simson rõhutab, et üürisuhe on kahepoolne, kus mõlemal poolel on täita oma roll. “Me eeldame  alati heatahtlikult, et inimesed on ausad. Võimelised tekkinud muredest rääkima.”

Foto: Lumi Kodud

Kogemus Rendiniga: lihtne ja ladus

“Sattusin Rendinit testima, kui ettevõtet veel tegelikult ei eksisteerinudki. Tootel polnud isegi nime,” tutvustab Reeli Simson oma esmast kogemust. “Umbes aasta hiljem sai toode piisavalt valmis, et seda oldi valmis lansseerima. Ja siis lõime kohe ka käed,” jutustab ta. Seega, Lumi Kodud olid esimeste Rendini kasutajate seas.

Simsoni sõnul on Rendin väga hea lahendus, mida üürileandja seisukohast kasutada. “Tagatisraha suurus oleks ju mõeldamatu abivahend olukorras, kui üürikorteris on vaja remonti teha üürniku kahjustuste tõttu või midagi välja vahetada, nt tehnikaseadmed. Samas Rendini kaitsest, mis on 10x suurem tagatisrahast, piisab täiesti kahjude likvideerimiseks,” põhjendab ta.

Kui mõni probleem üürnikuga ilmneb, siis suhtlus Rendiniga läheb ladusalt. “Pärast kahjuavalduse tegemist ei ole see probleem enam minu töölaual. Rendin võtab juhtumiga tegelemise ja kahjumenetluse enda kanda,” ütleb Simson. “Oleme kaua koostööd teinud, teame hästi mängureegleid ja tingimusi, kuidas miski peaks olema vormistatud,” lisab ta lõpetuseks.

Rendin muudab mitmes mõttes üürimise inimeste jaoks kättesaadavamaks. – Reeli, Lumi Capital


5 soovitust üürileandjale

Mis on need nõuanded, mida Lumi Kodude esindaja peab hinnaliseks ja annaks igale üürileandjale?

Tunne oma üürnikku ehk üürniku taustakontroll

“Tunne oma üürnikku põhimõttest lähtumine ehk võimalikult põhjaliku taustauuringu tegemine on üüriäri üks alustalasid. Ma olen veendnunud, et tänu sellele on meil olnud aastate jooksul võrdlemisi vähe probleeme oma üürnikega

Lisaks Rendini maksehäirete kontrollile teevad Lumi Kodude esindajad ka ise täiendava taustauuringu, et kindel olla üürniku sobivuses. Kui üürileping sõlmitakse, siis iga üürileandja ülesanne on veenduda selles, et ta ei sõlmi lepingut kroonilise võlglasega.”

Rendini taustakontroll:

  • Rendin on taustakontrolli üles ehitanud maksehäirete kontrollile, krediidihinnangu skoorile ja varasemale kliendikogemusele.

  • Iga üürihuviline, kes soovib Rendini kaudu üürida, peab Eesti isikukoodiga läbima automaatse taustakontrolli.

  • Rendin võtab riski üürniku tegevuse eest, mitte üürileandja.

  • Positiivse tulemusega taustakontrolli läbinud kandidaatide seast teeb lõpliku valiku üürileandja. Kusjuures, iga üürileandja võiks teha omal käel täiendava taustauuringu, näiteks päringu tegemine karistusregistrist, infootsing Google'ist ja/või sotsiaalmeediast.

Dokumenteeri üürimisega seonduv

“Kõik materjalid, mis on üürimisega seotud nagu leping ja üleandmise-vastuvõtmise akt, peavad olema kirjalikult fikseeritud ja korralikult tehtud.

Just akti puhul on ülioluline omada ülevaadet välja üüritud korteri seisust nii enne kui ka pärast üürilepingut. Selline tõendusbaas mängib võimalike vararikkumiste ja üürivaidluste lahendamisel võtmerolli. Seega, ole hoolas oma asjaajamisel!

Üürileandja suhtumine kujundab üürikogemuse. – Reeli, Lumi Capital

Suhtle üürnikuga avatult

“Ükskõik kui kulunud soovitusena see ka kõlab, ma ei väsi toonitamast – üürileandja ja üürniku omavaheline avatud suhtlus on number üks! Üürniku jaoks on väga oluline luua positiivne foon ning pakkuda talle kindlustunnet, et murede korral üürileandja aitab. Julgustamine teatama probleemidest kohe kui need tekivad, võib ära hoida suuri kahjusid. Üürileandja suhtumine suuresti kujundabki kogu üürikogemuse.

Millistest probleemidest peaks üürnik üürileandjat teatama? – Kõigest, mis tervemõistuslikult tundub relevantne. Alates üürikodu puudutavatest tehnilistest küsimustest ja riketest, lõpetades üürimakse hilinemisega.

Näiteks Lumi Kodudel on olemas tehnikute teenus. Üürnikud saavad lihtsalt ja mugavalt märku anda, kui ilmneb mingi tehniline mure. Tegelikult saab iga üürileandja eeltööna ära kaardistada vajalike teenusepakkujate kontaktid, kes võiksid erinevate probleemide korral aidata.

Üürileandja enda huvides on see, et ta reageeriks võimalikult kiiresti ja operatiivselt, hoiaks toimuval kätt pulsil.”

Lemmikloomadega üürnikke ei tasu peljata

See on müüt, et lemmikloomadega üürnikud on suured probleemide põhjustajad. Vastupidi, nad on ühed usaldusväärsemad inimesed. Nad teadvustavad, et on üürileandjate jaoks eri tähelepanu all – see paneb veel ekstra hoolsalt käituma.

Tegelikult need üürileandjad, kes lemmikutega üürnikke lubavad, on üürituru mõistes soosivas seisus, sest nendesuguseid pakkujaid ei ole palju.

Lumi Kodudel on olnud ainult üks juhus, kus oleme pidanud tegema põrandakatte parandustöö. Sellestki teatas üürnik ise meile ning kandis sellega seotud kulud.”

Foto: Karolina Grabowska, Pexels

Kasuta siseviimistluses kvaliteetseid materjale

“Pärast 5-aastast kogemust üürileandjana võin kinnitada, et kvaliteetsete materjalide kasutamine üürikodude siseviimistluses, oli üks parimaid otsuseid. See tähendab alguses veidi suuremaid kulutusi, ent hiljem selle võrra vähem probleeme.

Kui materjalid ja (töö)pinnad on kasutuskindlad ja kergelt puhastatavad, siis selle võrra on üürniku elu lihtsam ja ta on motiveeritum puhtust hoidma. Meie jaoks on pluss see, et pidevalt ei ole vaja käia midagi parandamas. Kõik vajalik peab ilusti vastu ega lagune käes ära.”


Artikli kaanepilt: Lumi Kodud

Veel üürileandjate lugusid

07.09.2023

Välja kolimisega viivitav üürnik – suur võlg ja ootamatu varakahju

Rendin hüvitas: 4100 €

Üürikogemus: 4 aastat

13.09.2023

Pidutseva üürniku 5000-eurone kahju üürileandjale

Rendin hüvitas: 5000 €

Üürikogemus: 3 aastat

07.09.2023

Tagatisrahast 35x suurem üürikahju

Rendin hüvitas: 10 000 €

Üürikogemus: 4 aastat